Maamerkki Jätkäsaareen ja suunnannäyttäjä suomalaiseen koulumaailmaan avattiin elokuussa 2019. AOR arkkitehtien suunnittelema valtava 800 oppilaan koulurakennus oli haastava ja mieluisa irtokalustesuunnittelutyö Avarruksen sisustusarkkitehdeille Lauralle ja Heinille. Kuinka saadaan yhteen rakennukseen kalustettua oppimisympäristöjä ekaluokkalaisesta lukemaan oppijasta aina tulevaisuuttaan suunnittelevalle teinille? Ja vielä niin että opetusryhmien sijoittelu ja kalusteiden uudelleenjärjestely tulevaisuudessa opetussuunnitelmien muuttuessa olisi joustavaa ja mahdollista?
Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen tilapalveluilla oli kannustava rooli uusien toimintatapojen kokeiluun. Suunnittelutyössä mukana olivat myös koulun rehtori Kirsi Myllymäki, apulaisrehtori Marja Hukkanen ja tiivis opettajaryhmä. Käyttäjien toiveesta opetustiloja ei ole nimikoitu tietyille luokille ja tietyn ikäisille oppilaille ja tilat soveltuvat kaikkien talossa olevien käyttöön ja ovat muuntojoustavia. Kaupunki on ollut halukas avaamaan koulun ovet koulutoiminnan lisäksi naapuruston asukkaille. Suuren keskiaulan voi nähdä helposti vaikka konserttiareenana tai ruokasalin taloyhtiön kokoustilana.
Avarruksen suunnittelutiimi tutustui koulun henkilökuntaan jo naapurissa sijaitsevan Rionkadun koulun suunnitteluprosessissa muutamaa vuotta aiemmin. Opettajille kertyi kokemusta erilaisten uudenlaisten koulukalusteiden toimivuudesta ja käyttömukavuudesta eri opetustilanteissa, jota hyödynnettiin Jätkäsaaren peruskoulun irtokalustesuunnittelussa.
Sisustusarkkitehtimme halusivat Jätkäsaaren peruskoulun tiloista turvallisuuden tunnetta huokuvia. Pienelle ihmiselle kalusteet toimivat turvapaikkoina maadoittautua suuressa rakennuksessa. Nojatuolit ovat muotokieleltään pesämäisiä. Mukavalla matolla on pehmokalusteita joiden suojassa voi vaikkapa lukea kirjaa. Yksilötyöpöydät ovat mahdollisimman pieniä ja helppoja liikutella.
Sisustussuunnitelma sisältää runsaasti erilaisia luontevia kohtaamisen paikkoja, jotka lisäävät yhteisöllisyyttä ja kutsuvat ryhmätyöskentelyyn. Opetussolut sijaitsevat rakennuksen kulmissa ja niiden kolme luokkatilaa on kalustettu erilaisia opetustilanteita varten. Pöytätyöskentelyn rinnalla myös lattiatyöskentelyn mahdollisuus on pidetty mielessä. Osassa opetustiloja on siirrettävät taittojalkapöydät, toisissa oppilaspöydät pyörillä varustettuna. Oppilastuoleina on pinoutuvaa jakkaraa ja tuolia, pyörällisiä tuoleja ja ikkunaseinustan työtason ääressä tuoleja, jotka tarvittaessa kääntyvät helposti opettajaa kohti. Lisäksi tiloista löytyy sohvaryhmiä, lattiatyynyjä ja muutamia ryhdikkäitä säkkituoleja. Rakennukseen valittiin myös mieleenpainuvia kalusteita inspiraation lähteeksi: esimerkkinä kirjaston huopaiset värikkäät istuinjakkarat, joissa yksi näkee Jätkäsaaren rakennustyömaiden nosturit, toinen neliapilan ja kolmas laukkaavan eläinhahmon.
Viihtyisyyttä ja kodikkuutta tiloihin on saatu monipuolisen kalustevalikoiman, maanläheisen värimaailman ja erilaisten tekstiilien kautta. Irtomattojen aurinkoinen okran sävy ja pehmeä materiaali tuovat turvallisen ja rauhoittavan tunteen siihen istahtavalle. Luokkatilojen lattiaseinäke, jonka takana voi rauhoittua tekemään työtä yksin on aaltoilevaa pehmeää huopaa, joka toimii myös akustoivana elementtinä. Monissa kalusteissa, esimerkiksi liikuteltavissa tussitauluissa on lämmintä puunsävyä. Opetustiloista pääsee suoraan myös parvekkeille, joilla oppilaat voivat ihailla kasvun ihmettä kasvatusastioissa happihyppelyn aikana.
Koulun arkkitehtuuriin ja luokkatilojen ateljeemaiseen henkeen sopien irtokalusteet ovat yksivärisiä, tyylikkäitä kalusteita. Yksivärisyyden ajatus sopii myös puulla verhoiltujen lukupesäkuutioiden, vaaleanharmaan betonilattian ja muiden yksiväristen arkkitehtonisten aiheiden rinnalle.
Irtokalusteissa on huomioitu kalusteiden käytännöllisyys, puhdistettavuus ja kestävyys. Verhoilukankaiden sävyt ovat armollisia likaantumisen suhteen. Kankaat ovat kulutuksenkestäviä ja jotkut kankaista ovat pyyhittäviä ja antibakteerisia. Suurissa kaarisohvissa on korkea jalusta, jolloin lattian puhdistaminen helpottuu.
Koulussa vieraileva huomaa sisätiloissa vallitsevan hyvän akustiikan. Arkkitehdin valitsemat seinämateriaalit ja upeat kattoikkunat edesauttavat tilan akustiikan toimimisessa. Osassa luokkatiloissa on tekstiililattia askelääntä vaimentamassa. Betonilattialuokkiin sisustusarkkitehdit määrittelivät irtomatot ja kangasverhoillut irtokalusteet vaikuttavat akustoivasti. Pitkien puisten penkkien sisäpinnat on verhoiltu ja ruokasalin pöytien kansien alla on akustoivaa huopaa. Ruokasalin jakkarat ja pöydät ovat kokonaan puisia, jotta usein ruokasaleissa rauhattomuutta aiheuttavaa metallijalkojen kilinää ja kolinalta vältytään.
Koulun keskiaulan portaat ja pitkänomaiset oppimistilat luovat mahdollisuuksia liikkumiseen nuorimpien oppilaiden kanssa. Monipuolisesti kalustetut opetustilat ovat monen rauhattoman lapsen pelastus, koska ympäristö sallii työskentelyasentoa ja -paikkan vaihtamisen. Palautteen mukaan jatkuvasti kynää teroittavien ja vessassa juoksevien lasten määrä on vähentynyt huomattavasti monipuolisesti kalustetuissa oppimisympäristöissä.
Koulu on ollut käytössä nyt elokuusta 2019 lähtien. Suunnittelijoiden työ on tehty ja käyttäjät ovat ottaneet tilat haltuunsa innokkaasti. Inspiraatiota ja uteliaisuutta matkaan kaikille oppijoille ja Heini ja Laura jäävät seuraamaan talon tulevia vaiheita ja kehitystä!
Kuvat : Anders Portman, Kuvio
Kommentare